Wzywanie pomocy w górach

Wzywanie pomocy w górach.

Bezpieczeństwo w górach, na szlakach i gdziekolwiek jesteśmy jest najważniejsze. Bez zabezpieczenia i wcześniejszego przygotowania nie możemy się czuć swobodnie. Pamiętajcie żeby zwrócić uwagę na zabezpieczenia nas samych i naszych kolegów z grupy.

Przecież, wybierając się w góry musimy pamiętać, że jesteśmy tam narażeni na liczne niebezpieczeństwa. Zachowanie się w górach i poznanie zasad bezpieczeństwa to pierwszorzędna sprawa przed wyjściem na szlak. W górach zdarza się wiele różnych wypadków, w tym śmiertelnych. Pamiętajmy, że to my sami stanowimy dla siebie największe zagrożenie. Najczęstszymi przyczynami wypadków są: brawura, brak wyobraźni, lekkomyślność, nieznajomość gór, złe przygotowanie. Na nasze bezpieczeństwo w górach wpływa bezpośrednio niejednokrotne załamanie się pogody. Pogoda może załamać się gwałtownie i bez ostrzeżeń. O tym co może spotkać nas na szlaku możecie przeczytać we wcześniejszym wpisie.

Z racji tego, że mamy erę cyfryzacji to zaproponuję Wam aplikację która może uratować na lub innym życie lub zdrowie.

Aplikacja RATUNEK. Bezpieczeństw w górach i wodzie.  Aplikacja Ratunek od GOPR-u na ten moment dostępna jest tylko i wyłącznie dla systemu operacyjnego Android w wersji min. 4.0.

Wzywanie pomocy w górach lub nad wodą (ta aplikacja daje nam również taką możliwość) jest bardzo proste Włącz aplikację > kliknij trzykrotnie w logo na środku ekranu > oczekuj na pomoc.
Aplikacja jest zintegrowana z numerem ratunkowym w górach 601 100 300.

Więcej informacji na temat tej aplikacji znajdziecie tutaj.

Jeżeli chodzi o wzywanie pomocy w górach w sposób inny niż aplikacja, no to już inna sprawa. Opiszę to najprościej jak się da.

Mamy kilka możliwości na wezwanie pomocy, np. wcześniej wspomniany telefon, sygnały dźwiękowe, sygnały świetlne, partnera (o ile szliśmy z partnerem) lub innej spotkanej osoby.

Telefon: jeśli w danym miejscu jest zasięg możesz skorzystać z numeru alarmowego GOPR/TOPR 601 100 300 lub 985, albo międzynarodowego numeru alarmowego 112 (zapisz go sobie wcześniej w swoich kontaktach).

Po wybraniu któregokolwiek z tych numerów i odebraniu połączenia w miarę spokojnie:

  • przedstaw się
  • postaraj się w miarę dokładnie określić miejsce , w którym jesteś
  • zamelduj co się stało
  • opisz ile osób jest z tobą, ile jest poszkodowanych, czy są to osoby przytomne i czy został już udzielony jakikolwiek rodzaj pomocy
  • powiedz czy w tej chwili nadal jesteś w bezpośrednim zagrożeniu życia
  • pamiętaj, że rozmowę zawsze kończy przyjmujący zgłoszenie ratownik

Jeżeli mamy słaby zasięg lub zbyt ciężko nam ucieka to możemy wysłać SMSa pod numer 601 100 300 lub naszych znajomych i podać wszystkie dane które znamy. Czyli np. szlak na którym jesteśmy lub byliśmy. Te informacje będą bardzo przydatne.

Sygnały dźwiękowe i świetlne: międzynarodowym systemem wzywania pomocy na obszarze górskim jest użycie sygnałów dźwiękowych:

  • wysyłamy 6 sygnałów dźwiękowych (czyli co 10 sekund), potem następuje minuta przerwy i cykl się powtarza. Warto pamiętać, że plecaki niektórych firm posiadają klamrę pasa piersiowego ze zintegrowanym gwizdkiem.
  • odpowiedź powinna wyglądać następująco: 3 sygnały na minutę (czyli co 20 sekund), następnie minuta przerwy.

Tą samą zasadę stosujemy przy sygnałach świetlnych.

Posłaniec: jeżeli będzie taka osoba a najlepiej dwie to muszą mieć one wszystkie informacje na temat poszkodowanego lub poszkodowanych, najlepiej jak będą te informacje miały zapisane na kartce. Zapisujemy miejsce zdarzenia, obrażenia, ilość osób poszkodowanych. Jeżeli nie wiemy gdzie jesteśmy to należy obrać jakich charakterystyczny punkt w pobliżu zdarzenia.

Cenne informacje

Gdy odebrałeś sygnał wzywania pomocy postaraj się zapamiętać możliwie najwięcej szczegółów dotyczących miejsca. Pamiętaj dokładne i istotne informacje dotyczące wypadku bądź zaginięcia daję duże prawdopodobieństwo skuteczniejszej akcji ratunkowej. Przekazując wiadomość o wypadku ratownikowi dyżurnemu dobrze jeśli wiesz:

  • w jakim miejscu prawdopodobnie znajduje się poszkodowany (np.: w żlebie, na oblodzonej powierzchni, na trasie narciarskiej (kolor, lub nr trasy), w pobliżu szlaku – określ w miarę możliwości dokładnie miejsce wypadku)
  • w jakim jest stanie (jak wygląda, czy go coś boli, itp)
  • w jakim wieku jest poszkodowany/a
  • w co jest ubrany/a

Zgłoszenie o zaginięciu

W przypadku zaginięcia tyrysty/ki, powiadom o zaistniałej sytuacji ratownika GOPR lub TOPR w terenie, lub telefonicznie Centralę  GOPR lub TOPR. Każda osoba zgłaszająca wypadek bądź zaginięcie jest zobowiązana do podania swoich danych osobowych.

Śmigłowiec ratunkowy: w momencie kiedy widzimy nadlatujący śmigłowiec należy potwierdzić swoją potrzebę otrzymania pomocy:

  • Tak, potrzebuję pomocy – Sylwetka na kształt litery Y (Yes) z obiema rękami uniesionymi do góry

  • Nie, nie potrzebuję pomocy – Sylwetka w kształcie litery N (No) czyli jedna ręka opuszczona, druga w górze

Sylwetka na kształt litery Y

Sylwetka na kształt litery Y

Sylwetka na kształt litery N

Sylwetka na kształt litery N

Pamiętajcie o zachowaniu ciszy w górach, nie zachowujcie się tak, jak byście byli tam sami. Krzyczą tylko osoby potrzebujące pomocy.